فرزندمان را چگونه نصیحت کنیم؟

فرزندمان را چگونه نصیحت کنیم؟‌

 

بدونِ شک؛ همه ما دوست داریم که فرزندان با اعتماد به نفسی داشته باشیم؛ فرزندانی که نسبت به خودشان حس خوبی دارند‌‌، بنابراین سعی می کنیم که حس نا امیدی را از آن ها دور کنیم اما به هر حال گاهی اوقات مجبور هستیم که نصیحت شان کنیم و از طرفی هم باید مراقب باشیم تا نصیحت را به گونه‌ ای انجام دهیم که اعتماد به نفس شان تخریب نشود. در این قسمت از خانواده پلاس نمناک راهکار های انجام این کار را به شما خواهیم گفت.

با یک بهانه بحث را شروع کنید
شما می توانید در نهایتِ آرامش، گفت و گو را اینگونه آغاز کنید. من می دانم که تو منظوری نداشتی اما؛.... این جمله باعث می شود تا فرزندتان فکر کند که شما قصد و نیت خوبی دارید و نمی‌ خواهید اشتباه او را خیلی بزرگ کنید. سپس بعد از گفتن کلمه اما؛ می‌ توانید در مورد تاثیر رفتار او بیشتر توضیح دهید. در واقع اگر در مورد اثر رفتارش روی اتفاقات و جریانات مختلف صحبت کنید، نشان می دهید که او انسان بدی نیست، فقط باید دقتش را بیشتر کرده و بهتر رفتار کند.
به او نزدیک شوید
اصلا لازم نیست که گذشته را شخم بزنید. این که مدام بخواهید به او یادآوری کنید که چه اشتباهی انجام داده، باعث می شود تا از شما دور شود؛ پس به جای آن سعی کنید به هم نزدیک شوید و از او بپرسید چه کاری باید برایش انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشد.

مسئله را حل و فصل کنید
می توانید در صبوریِ کامل؛ راه حل های خود را برای حل مسئله در اختیارش قرار دهید. سعی کنید از زوایای مختلف مسئله را بررسی کرده و راه حل های مختلفی ارائه دهید.

 

چگونه فرزند خود را نصیحت کنیم. آموزشگاه علمی دخترانه گزینه پارس gozinepars.ir

 

به او برچسب نزنید
این که مدام به او بگویید تو دختر یا پسرِ شلخته ای هستی یا تو خیلی تنبلی، باعث تخریب اعتماد به نفس او می شود. در واقع با خودش فکر می کند که ارزش رفتارِ خوبِ شما را ندارد‌. به جای آن به او اطمینان دهید که رفتارش با شخصیت واقعی اش کاملا متفاوت است و می تواند خیلی بهتر عمل کند.
به حرف هایش گوش دهید
بسیار مهم است که به فرزندتان توجه کنید و این توجه را به او نشان دهید، به حرف های او گوش دهید و اجازه دهید کمی برای تان توضیح دهد که دقیقا چه اتفاقی افتاده است و هرگز هم قضاوتش نکنید.

 

 

به او آموزش دهید
تمرکزِ شما باید روی آموزش دادن به فرزندتان باشد، نه این که فقط به دنبال تنبیه باشید. در مورد نتیجه کارهایش با او صحبت کنید و همه چیز را روشن و واضح برایش توضیح دهید تا بتواند اشتباهش را بفهمد.

فریاد نزنید و از کلمات منفی و خشن استفاده نکنید
تحقیقات نشان می دهند که فریاد زدن بر سر فرزندان؛ آن ها را می ترساند و احساس نا امیدی می دهد و باعث ایجاد یک رفتار پرخاشگرانه در او می شود. توهین کردن به آن ها نیز تاثیرات منفی بلند مدت دارد و اعتماد به نفس شان را کاسته و استرس، اضطراب و پرخاشگری شان را افزایش خواهد داد.

 

فریاد نزنیم و فرزندانمان را تحقیر نکنیم. آموزشگاه علمی دخترانه گزینه پارس / gozinepars.ir


جلوی دیگران؛ او را دعوا نکنید
سعی کنید که دیسیپلین فرزندتان را حفظ کنید. هرگز مقابل دیگران او را دعوا نکنید و کاری نکنید که جلوی دیگران شرمنده و خجالت زده باشد که تاثیر منفی بی حد و اندازه ای روی او خواهد داشت.

پیشرفت او را در نظر بگیرید
به عنوان والدین؛ بسیار مهم است که فرزندتان را ببینید، پیشرفت او را بفهمید و به او بگویید که چه قدر بهتر از قبل شده است که همین باعث احساس انگیزه در او خواهد شد.