چگونه مطالعه موفقی داشته باشیم؟

 

چگونه مطالعه موفقی داشته باشیم؟  

 

همه ما می‌دانیم که کتاب‌ها می‌توانند زندگی ما را تغییر دهند. بنابراین روش مطالعه صحیح بسیار مهم است. فردی به نام تام کرلی یک تحقیق خیلی جالب انجام داد. او تحقیقات خود را روی 200 نفر از افراد موفق جهان که خیلی ثروتمند بودند، انجام داد.

86 درصد از این افراد روزانه یک ساعت مشغول به مطالعه کتاب بودند. کتاب‌ها باعث می‌شوند که ما در جنبه‌های مختلف زندگی رشد کنیم. برای زندگی بهتر باید سعی کنیم عادت کتاب خوانی را در سبک زندگی خود اجرا کنیم. هم‌چنین باید روش مطالعه موثری داشته باشیم که از مطالعه کتاب نهایت استفاده را ببریم.
روش‌ های گوناگون خوبی برای مطالعه وجود دارد. اما روش مطالعه کتاب برای دانشگاه‌های برتر دنیا اهمیت بیشتری دارد. آن‌ها سعی می‌کنند دنبال بهترین روش های یادگیری برای دانشجوهایشان باشند. بنابراین تحقیقات زیادی در این راستا صورت گرفته است. قصد دارم شما را با بهترین روش های مطالعه در دنیا که مناسب برای فرهنگ کشورمان هم هست، آشنا کنم.

 


گام اول: ایجاد انگیزه برای مطالعه یک کتاب 
اولین گام بهترین روش مطالعه صحیح این است که حال خودمان را خوب کنیم. احساس ما میزان یادگیری ما را مشخص می‌کند. بنابراین قبل از هر کاری سطح شادی خودمان را افزایش میدهیم. شما در این مرحله باید به گونه‌ای حال خودتان را خوب کنید که بسیار راحت و کم‌خرج و بدون دردسر احساس شادی کنید. مثلا برای احساس خوب می‌توانیم یک موزیک شاد و دوست داشتنی گوش دهیم. با خودمان جلوی آینه حرف‌های مثبت بزنیم و ده‌ها روش دیگر که شما باید بهترین آن را نسبت به شخصیت خود پیدا کنید.

 

 

گام دوم: مرور کلی مطالب بخش‌ها و فصل‌های کتاب 
گام دوم روش مطالعه به شما کمک بزرگی می‌کند. در این مرحله متوجه می‌شوید که کدام بخش‌های کتاب از همه مهم‌تر است. اینکه شما باید کجا توجه و دقت بیشتری داشته باشید و کجا باید سریع‌تر عبور کنید. دقیقا مثل این می‌ماند که شما با یک نقشه وارد یک شهر شوید و بدانید دقیقا چه مسیر‌هایی را می‌خواهید عبور کنید. اما فرض کنید شما برای ورود به شهر هیچ نقشه‌ای ندارید. مسلماً دل‌زده می‌شوید و انگیزه شما کاهش می‌یابد.

به طور خلاصه می‌خواهیم در گام دوم روش مطالعه به یک درک کلی از کتاب برسیم. شما در این مرحله باید کتاب خود را در مدت 5 تا 7 دقیقه مطالعه کنید. در انتها باید موضوعات مهمی را از آن متوجه شده باشید و بتوانید به فرد دیگری توضیح مختصری دهید.

 

 

گام سوم: مطالعه و مرور پرسش‌های کتاب 
در سومین گام روش مطالعه شما باید سوال‌های کتاب را مطالعه کنید. تا به حال فکر کردید که چرا در کتاب‌های درسی سوال وجود دارد؟ رسیدن به جواب های سوالات هدف نویسنده کتاب است. اگر سوال‌ها را بخوانید قلاب ذهنی برای شما ایجاد می‌شود و موضوعات را بهتر درک خواهید کرد.
اگر کتابی که می‌خواهید مطالعه کنید که سوالی نداشت، خودتان برای آن کتاب سوال طرح کنید و بعد از آن شروع به مطالعه کنید. با همین راهکار ساده متوجه می‌شوید که هنگام مطالعه متن درک بیشتری دارید. بنابراین از شما می‌خواهم گام سوم را جدی بگیرید.

 

 

گام چهارم: تندخوانی مطالب کتاب 
در این گام شروع به مطالعه می‌کنیم اما به روشی بهتر از روش قبلی که انجام می‌دادیم. شما باید کتاب را به روش تندخوانی مطالعه کنید. شما می‌توانید با سرعت بیشتری مطالعه کنید و درک بیشتری هم داشته باشید. از این به بعد مطالعه شما باید به روش تندخوانی انجام شود.


گام پنجم: خلاصه نویسی مطالب کتاب 
در پنجمین گام ما باید کتابی که خواندیم را خلاصه نویسی کنیم. اما باید بدانید که خلاصه‌نویسی که در مدرسه یاد گرفته‌ایم سال‌هاست که منسوخ شده است. شما باید به روش نقشه ذهنی خلاصه نویسی کنید. نقشه ذهنی کمک می‌کند محتوای هر کتابی را در یک صفحه خلاصه نویسی کنیم.


گام ششم: مرور مطالب مهم کتاب 
در ششمین گام روش مطالعه ما باید زمان‌بندی مرور را برای خود مشخص کنیم. هر چیزی که مرور نشود برای مغز بی‌اهمیت به حساب می‌آید و آن را حذف می‌کند. بنابراین شما باید مرور کنید. اما چگونه مرور کنیم؟ شما باید قبل از 24 ساعت، دو روز بعد، چهار روز بعد، هشت روز، شانزده روز، سی‌و دو روز و شصت‌و چهار روز بعد مرور کنید. این تکنیک مطالعه به شما کمک می‌کند تا اطلاعات را از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت انتقال دهید.